פירוש מאת הרב ארז משה דורון #14

דע מה למעלה - ממך

״אחר כך הקיץ משנתו ושאל את המשרת: היכן אני בעולם?״
כעת קורה דבר מוזר. המשרת מנער אותו והוא לא מתעורר, אבל פתאום הוא מתעורר בעצמו. למה הוא מתעורר? מה קרה? אנחנו לא יודעים. הוא פשוט מתעורר בלי שום סיבה נראית לעין. מה רבי נחמן רוצה לומר לנו כאן? כשאנחנו עוקבים אחרי הסיפור הזה ואחרי כל הסיפורים, אנחנו מגלים עקרון שחוזר בחיים שלנו – יש שני קווים בחיים. קו אחד זה מה שאני עושה, וקו שני זה מה שקורה לי. מה שאני עושה, אני עושה. אם אני הולך ימינה אני מגיע ימינה. אבל יש דברים שקורים לי, שלא תלויים בי, שלא תכננתי. ולכאורה אין קשר בין שני הקווים. מה שאני עושה אני עושה וצריך לשאת בתוצאות אבל יש דברים שקורים לי שלכאורה בכלל לא קשורים למה שעשיתי או לא עשיתי. גם בסיפור שלנו, היא אמרה לא לאכול, והוא עבר על דבריה ואכל ולכן נרדם. הוא עצמו גרם לעצמו את השינה. זו היא תוצאה של מעשיו. אבל אחר כך הוא מתעורר. למה? התעוררותו איננה תוצאה של איזה מעשה שמוזכר בסיפור. אדרבא, כאשר המשרת ניסה לעורר אותו הוא לא הצליח. ובכן מסתבר שגם בסיפור וגם בחיים שלנו קורים דברים שאי אפשר להצביע על סיבתם, למה הם קרו. גם העובדה שהוא מצא שביל מן הצד היא משהו שקרה לו ללא הסבר. הרי לא הייתה לו מפה ואיש לא הראה לו את הדרך לשם, ובכל זאת הוא מצא את השביל הזה.

לכל מה שקורה יש סיבה. רק שיש דברים שסיבתם גלויה בפנינו ויש דברים שסיבתם נסתרת מאיתנו. אבל באמת שום דבר איננו מתרחש סתם כך!

חכמי הסוד מגלים לנו שאין כאן באמת שני קוים. המציאות לא בנויה מדברים שיש להם סיבה ומדברים שאין להם סיבה. לכל מה שקורה יש סיבה. רק שיש דברים שסיבתם גלויה בפנינו ויש דברים שסיבתם נסתרת מאיתנו. אבל באמת שום דבר איננו מתרחש סתם כך! חז”ל אומרים במשנה במסכת אבות: “דע מה למעלה ממך”. על פי פשוטם של דברים זו היא פתיחה להסבר שיש דברים מעלינו: “עין רואה, אוזן שומעת, וכל מעשיך בספר נכתבים”. אבל אחד מגדולי החסידות אומר שבתוך המילים הללו מסתתרת משמעות נוספת. וכך, על פי דרכו, צריכים להבין את הדברים: “דע: מה למעלה – ממך”. הווה אומר : דע לך, שגם הדברים שנראים לך שקורים רק כגזרה מלמעלה והם לא קשורים אליך, האמת היא שגם הם קשורים אליך, גם הם תוצאה של דברים שעשית. לא תמיד אתה רואה את זה באופן ישיר, אבל יש חשבון שמלווה אותך. כל מה שקורה לך זה תוצאות של דברים שאתה עצמך עשית. אתמול, לפני שנה, או לפני גלגולי חיים.
גם בסיפור שלנו אפשר לומר שהעובדה שהמשנה למלך פתאום מתעורר, או העובדה שהוא מוצא פתאום שביל מן הצד, יש לה סיבה נסתרת. מישהו מלמעלה, הבמאי של הסרט, דואג שהוא יגיע למה שצריך להגיע. ובכל אופן מהו הדבר שהמשנה למלך עשה שאפשר אולי לומר שהוא הסיבה הנסתרת לכך שיפתחו לפניו אפשרויות? שיעוררו אותו משנתו העמוקה?
יתכן כי הדבר הוא העקשנות שלו. כל הסיפור הרי שזור בעקשנות שלו. למרות שהוא לא יודע איפה למצוא את הפתרון, הוא מנסה, הוא עושה מה שהוא יכול. בלי שום מפה והוראות כיוון הוא פשוט יוצא לדרך. בכל פעם שהוא נכשל הוא קם ומתחיל מחדש את המסע. וזוהי בפירוש הנחייתו של רבי נחמן לכל אחד ואחד מאיתנו. אם תעשה מה שאתה יכול, אתה תגיע, יפתחו לך פתחים, יעזרו לך משמיים, אתה לא לבד. תהיה עקשן, תגיע. תמשיך לרצות ולנסות, יפתחו לך. אפילו אם תכשל בכל הכישלונות, אפילו אם תעשה את כל הטעויות, כמו שהמשנה למלך אכן עושה, אתה תגיע למטרתך! בהמשך הסיפור עתיד המשנה למלך לפגוש כל מיני ענקים שיגידו לו: אתה לא בכיוון, אין לך מה לחפש, אתה לא תמצא בחיים, והוא אומר לכולם משפט אחד: “אני יודע שישנו בוודאי”. הם אומרים לו: “עקשן, אנחנו אומרים לך בבירור – מה שאתה מחפש פשוט לא קיים. לעולם לא תמצא אותו. והוא עונה לכולם: כן אמצא! “אני יודע שישנו בוודאי!” אני יודע שישנו בוודאי, זה ראשי תיבות: אין שום יאוש בעולם!!
גם כאשר המשנה למלך מתעורר. הוא לא אומר: “איזה אדם גרוע אני, ביזבזתי שנה לשווא”. הוא פשוט ממשיך ומחפש אותה, הוא מתחיל מחדש.

מתוך הספר ״כנפיים״
Share:

Leave a Reply

2019 © The Lost Princess - by EBDPost
Skip to content